Publicaties

Merkinbreuk (namaak) en Douane. Wat te doen?

Wat gebeurt er eigenlijk als de Douane goederen aantreft waarvan zij vermoedt dat ze inbreuk maken op merken, octrooien, modellen of andere intellectuele eigendomsrechten? En wat te doen als dit gebeurt?

Tien tips & trucs voor een succesvolle bezwaarprocedure

Ondanks het feit dat haast elk bedrijf probeert om juiste douaneaangiften te doen, betekent dat niet dat de Douane het altijd met de aangever eens is. Dat heeft vele duizenden bezwaarprocedures bij de Douane tot gevolg. Veel bezwaarschriften worden afgewezen, enkele ook toegewezen. Om de bezwaarprocedure met succes af te ronden moet in ieder geval aan een aantal wettelijke voorwaarden worden voldaan. Voorts zijn er diverse succesfactoren waardoor uw bezwaarschrift meer kans van slagen krijgt. Hierna volgen tien tips & trucs voor een succesvolle bezwaarprocedure.

Antidumpingheffing; niet altijd een voldongen feit!

In bepaalde gevallen heft de Douane een antidumpingheffing. Deze heffing bestaat om tegen te gaan dat producten op de Europese markt worden verkocht tegen een (te) lage prijs. Zo’n antidumpingheffing wordt ingesteld op verzoek van de Europese markt en er moet eerst een uitgebreide procedure worden gevolgd, voordat de heffing mogelijk is. Het Hof van Justitie heeft de afgelopen jaren diverse arresten gewezen waarbij is vastgesteld dat een verordening waarmee de instelling van een antidumpingheffing ongeldig blijkt te zijn. Dat betekent dat de heffing niet verschuldigd was. U moet dan wel tijdig bezwaar maken of een verzoek om terugbetaling indienen.

Het spook van ‘aangehouden verificatie’

U bent douane-expediteur en doet aangiften met directe vertegenwoordiging. Dit is de meest veilige vorm, zodat u slechts een beperkt risico loopt. Bij een aangifte met een douaneschuld van EUR 6.500 neemt de Douane monsters en geeft de aangifte de status ‘aangehouden verificatie’. Hoewel de resultaten van het monsteronderzoek al na enkele dagen intern bij de Douane bekend zijn, wacht de Douane vele maanden met het communiceren ervan. Wat blijkt? Er ontstaat een douaneschuld van EUR 5.000.000.

De navorderingstermijn in het douanerecht: wordt vijf jaar de ‘standaard’?

Als de Douane bij een controle constateert dat te weinig douanerechten zijn afgedragen, kan de Douane deze douanerechten navorderen. Die navordering hoeft niet beperkt te worden tot die ene aangifte, maar kan worden toegepast met terugwerkende kracht. Dat is zeker het geval bij een controle na invoer (CNI). Sinds de inwerkingtreding van het DWU per 1 mei 2016 zien wij in de praktijk dat de Douane steeds vaker terugvordert over een periode van vijf jaar en gebruik maakt van de verlengde navorderingstermijn. Waar ligt de grens om na te vorderen door de Douane buiten de reguliere termijn van drie jaar. Is het wel zo eenvoudig als het lijkt?

Het bunkeren van minerale oliën: aansprakelijkheid op het gebied van douane en accijnzen

Een paar maanden lang was het containerschip ‘Ever Given’ een hot item in het nieuws. Het schip dat het Suezkanaal blokkeerde werd in één klap wereldberoemd. Zonder dat de meesten van ons zich ervan bewust zijn, worden veel van de producten die wij dagelijks gebruiken vervoerd via zeevracht.

Verordening markttoezicht en conformiteit van producten in werking

Binnen de Europese Unie vinden we het belangrijk dat geen gevaarlijke producten worden aangeboden. Daarom zijn er steeds meer regels van toepassing. Het is echter ook belangrijk dat de autoriteiten dan iemand kunnen aanwijzen die bijvoorbeeld de goederen van de markt verwijdert of andere maatregelen neemt. Daarom is de Verordening Markttoezicht en Conformiteit van Producten in werking getreden. Deze verordening beoogt het markttoezicht te verbeteren om zodoende te waarborgen dat op de gehele markt van de Unie alleen conforme producten worden aangeboden.

De fiscale strafbeschikking in douanestrafzaken

Voordat de Wet OM-afdoening werd ingevoerd, werden strafbare gedragingen ofwel via een transactie (op basis van art. 74 Sr) ‘afgekocht’ (het voorkomen van strafvervolging), ofwel vervolgd voor de strafrechter via de reguliere dagvaardingsprocedure (art. 258 e.v. Sv).

Bepalen douanewaarde: welke transactie?

De douanewaarde heeft u nodig voor de berekening van het bedrag aan douanerechten. Om de douanewaarde te berekenen is het van belang om vast te stellen welke waardemethode u moet hanteren. Daarnaast zult u moeten vaststellen welke transactie als basis kan dienen voor de bepaling van de douanewaarde. Wij hebben hiervoor een 5-stappenplan ontwikkeld.

Wie is de ‘aangever’ in het kader van douaneaangiften? Of wel: wie ‘doet’ de aangifte?

Een foutje in een aangifte is zó gebeurd. Waar gehakt wordt, vallen immers spaanders. Wie is dan verantwoordelijk? De opdrachtgever (vertegenwoordigde) of de expediteur (vertegenwoordiger). In een aantal kwesties die recentelijk bij de (economische) politierechter zijn behandeld, speelde deze vraag een grote rol nu het ging om het verwijt ‘het doen van een onjuiste aangifte’ (artikel 10:5 Algemene Douanewet) dat de expediteur kreeg. Wanneer ‘doe’ je een aangifte? En maakt het daarbij (ook) of er in het kader van directe of indirecte vertegenwoordiging is opgetreden? Op deze vragen geven wij in deze bijdrage antwoord.

Actieve veredeling: geen dubbele invoerrechten

Dubbele betaling van invoerrechten wilt u uiteraard zo veel mogelijk voorkomen. Wanneer u goederen uit derde landen haalt en in de EU bewerkt, repareert of aanpast en vervolgens weer uitvoert, moet u in principe bij het invoeren in de EU invoerrechten betalen. In het land van bestemming betaalt u vervolgens opnieuw invoerrechten. ‘In principe’, want het kan anders. U kunt gebruikmaken van de regeling actieve veredeling. In deze bijdrage is beschreven wat actieve veredeling inhoudt en hoe u gebruik kunt maken van deze regeling.

Incoterms & Douane: snel gemaakte fouten

De Incoterms zijn leveringsvoorwaarden die de koper en de verkoper met elkaar overeenkomen. De Incoterms worden sinds 1936 wereldwijd gebruikt. Elke 10 jaar worden de Incoterms herzien. In 2020 is dit voor de laatste keer gebeurd. De Incoterms zijn ook van belang in het kader van douane gerelateerde onderwerpen. Zo wordt onder andere aan de hand van de Incoterm afgesproken wie verantwoordelijk is voor de in- en uitvoerformaliteiten. Daarnaast is een deel van de bijtel- en aftrekelementen voor de berekening van de douanewaarde afhankelijk van de Incoterm. In deze bijdrage zijn vijf snel gemaakte fouten beschreven. Doe uw voordeel ermee!

Aankomst goederen per schip of vliegtuig: opslag in een ruimte voor tijdelijke opslag

De Nederlandse zee- en luchthavens verwerken jaarlijks miljoenen tonnen aan goederen. Het gaat daarbij niet alleen om containers en bulkgoederen, maar ook om miljoenen kleine pakketjes. Deze goederen komen de havens binnen en vervolgen daarna hun weg naar het binnenland. De havens zijn de eerste plaats van binnenkomst in de EU. Dit betekent dat er bepaalde douaneformaliteiten moeten plaatsvinden. Na binnenkomst worden de goederen in eerste instantie opgeslagen in een ruimte voor tijdelijke opslag. In deze bijdrage lichten wij toe wat opslag in een ruimte voor tijdelijke opslag inhoudt.

Een onjuist oorsprongsbescheid en nu?

U handelt met een afnemer buiten de EU en deze afnemer vraagt om een oorsprongsbescheid. Voordat u kunt bepalen welk oorsprongsbescheid u nodig heeft, zult u eerst moeten vaststellen of uw afnemer het bescheid nodig heeft om de preferentiële oorsprong of de niet-preferentiële oorsprong aan te tonen. Als uw afnemer een preferentieel tarief wil toepassen, zult u de preferentiële oorsprong moeten aantonen. Vervolgens is het vaststellen van het juiste preferentiële oorsprongsbescheid afhankelijk van naar welk land u de goederen wilt versturen. Een onjuist oorsprongsbewijs kan tot gevolg hebben dat uw afnemer bij invoer van het product meer verschuldigd is dan van te voren verwacht.

Douane-entrepot: de voordelen en verplichtingen

In een douane-entrepot worden niet-Uniegoederen opgeslagen onder schorsing van invoerrechten en BTW. Voor Nederland, als doorvoerland, is deze schorsingsregeling een enorme uitkomst. Zo kunnen goederen bijvoorbeeld in één zending naar de (lucht)haven worden vervoerd, worden opgeslagen in een douane-entrepot en vervolgens worden vervoerd naar verschillende landen van bestemming. Dubbele invoerrechten en BTW worden hiermee voorkomen. Een faciliteit betekent ook verplichtingen. Deze bijdrage belicht de voordelen en verplichtingen van een douane-entrepot.

Tenietgaan van een douaneschuld: hoe zit dat?

Een “uitnodiging tot betaling” klinkt vriendelijk, toch bent u verplicht om de douaneschuld te betalen. De Douane kan een navorderingsaanslag (dit is ook een uitnodiging tot betaling) opleggen, omdat u bijvoorbeeld een onjuiste goederencode, douanewaarde of oorsprong heeft aangegeven. Als blijkt dat de correctie van de Douane juist is, zit er maar een ding op en dat is betalen! Ook kan de Douane een navorderingsaanslag opleggen als u, als vergunninghouder, de voorwaarden of verplichtingen niet nakomt die gelden bij de toegepaste douaneregeling. De navorderingsaanslag zou teniet kunnen gaan, waardoor u toch niet de douaneschuld hoeft te betalen! In deze bijdrage licht ik de mogelijkheid van het tenietgaan van de douaneschuld toe.

Denk ook eens aan een vrijhandelsakkoord!

U bent altijd op zoek naar mogelijkheden om een zo efficiënt mogelijke douanelogistiek te realiseren, maar ook om zo min mogelijk douanerechten te hoeven betalen. Daar zijn allerlei mogelijkheden voor, zoals het gebruik van douaneregelingen als actieve veredeling, douane-entrepot of passieve veredeling. Vaak wordt echter niet gedacht aan de (aankomende) mogelijkheden van een vrijhandelsakkoord.

Douane-expeditie en douanevertegenwoordiging, regel het goed!

Douane-expediteurs doen gebruikelijk niet voor zichzelf aangifte, maar doen dat voor hun opdrachtgevers. In veel gevallen wordt douanevertegenwoordiging toegepast. Het concept van douanevertegenwoordiging is specifiek verankerd in de douanewetgeving, het Douanewetboek van de Unie, ook aangeduid als DWU. Een definitie van douanevertegenwoordiging is niet opgenomen, wel van de ‘douanevertegenwoordiger’. Dat is “iedere persoon die door een andere persoon is aangewezen voor het vervullen van de in de douanewetgeving voorgeschreven handelingen en formaliteiten bij de douaneautoriteiten”.

AEO en monitoring: risico of kans?

Uw onderneming beschikt wellicht al enige jaren over een AEO-vergunning (“Authorised Economic Operator”). Dan heeft u inmiddels ook al een of meerdere externe audits van de Douane achter de rug. Om een dergelijke toetsing met goed gevolg te kunnen doorstaan, moet u aan de douane-auditors kunnen aantonen dat u ‘in control’ bent. Daartoe dient u de processen waarop AEO ziet te monitoren.

Waarde en hoeveelheid van een douanevergunning

UTB ontvangen vanwege overschrijding hoeveelheid en/of waarde van een douanevergunning?