Publicaties

Tenietgaan van een douaneschuld: hoe zit dat?

Een “uitnodiging tot betaling” klinkt vriendelijk, toch bent u verplicht om de douaneschuld te betalen. De Douane kan een navorderingsaanslag (dit is ook een uitnodiging tot betaling) opleggen, omdat u bijvoorbeeld een onjuiste goederencode, douanewaarde of oorsprong heeft aangegeven. Als blijkt dat de correctie van de Douane juist is, zit er maar een ding op en dat is betalen! Ook kan de Douane een navorderingsaanslag opleggen als u, als vergunninghouder, de voorwaarden of verplichtingen niet nakomt die gelden bij de toegepaste douaneregeling. De navorderingsaanslag zou teniet kunnen gaan, waardoor u toch niet de douaneschuld hoeft te betalen! In deze bijdrage licht ik de mogelijkheid van het tenietgaan van de douaneschuld toe.

Fundamentele BTW-wijzigingen voor e-commerce

Misschien heeft u er al iets van meegekregen: de EU heeft verschillende verordeningen en richtlijnen gepubliceerd die zorgen voor fundamentele BTW-wijzigingen voor wat betreft e-commerceleveringen. Vooralsnog zullen de wijzigingen per 1 juli 2021 ingaan. Oorspronkelijk was de datum van inwerkingtreding 1 januari 2021, maar de EU heeft de lidstaten uitstel verleend. Desalniettemin klinken er geluiden dat verschillende lidstaten om langer uitstel willen gaan verzoeken, namelijk uitstel tot 1 januari 2022. Het is de vraag of de EU hiermee akkoord gaat, aangezien er ook lidstaten zijn die geen verder uitstel wensen.

Afvalbeheersbijdrage: bent u compliant?

Steeds meer mensen worden zich bewust van hun “footprint”. Recycling en het tegengaan van zwerfafval zijn topics die steeds weer op de agenda komen. Onder andere het Afvalfonds Verpakkingen maakt zich hard voor het zoveel mogelijk recyclen van verpakkingsmaterialen. Bedrijven betalen een afvalbeheersbijdrage om deze initiatieven te kunnen bekostigen. Voor deze afvalbeheersbijdrage moet u een verpakkingenadministratie bijhouden en zo nodig – als u boven de drempel uitkomt – een aangifte doen. De praktijk wijst uit dat de administratie van bedrijven niet altijd ingericht is om aan deze administratieve verplichtingen te voldoen. Met de onderstaande informatie stelt u vast of u ook bijdrageplichtig bent en of u maatregelen moet nemen.

De fiscale strafbeschikking in douanestrafzaken. De opmars van deze buitengerechtelijke afdoening.

Voordat de Wet OM-afdoening werd ingevoerd, werden strafbare gedragingen ofwel via een transactie (op basis van art. 74 Sr) ‘afgekocht’ (het voorkomen van strafvervolging), ofwel vervolgd voor de strafrechter via de reguliere dagvaardingsprocedure (art. 258 e.v. Sv). De Wet OM-afdoening bracht daar verandering in. Die wet maakt het mogelijk voor het Openbaar Ministerie (OM) om in een strafrechtelijk kader - buiten de rechter om - straffen op te leggen door het uitvaardigen van een strafbeschikking. De wet is vanaf 1 februari 2008 gefaseerd ingevoerd. Als eerste werd de bevoegdheid van het OM om strafbeschikkingen uit te brengen (art. 257a Sv), ingevoerd. Later – in 2010 – kwam daar de politiestrafbeschikking (art. 257b Sv) bij en in 2011 is de fiscale strafbeschikking en in 2012 is ook de mogelijkheid van de bestuurlijke strafbeschikking (art. 257ba Sv) toegevoegd. Voor de volledigheid kan opgemerkt worden dat het OM nog steeds de mogelijkheid van een transactie kan toepassen, de Belastingdienst en Douane echter niet meer.

Meer aandacht overheid voor sancties en exportrestricties

Wetgeving op het gebied van sancties en exportrestricties is ‘tricky’. De regelgeving en de lijsten met gesanctioneerde personen en goederen wijzigen snel. Daardoor kan het makkelijk gebeuren dat een verboden transactie of levering plaatsvindt zelfs zonder dat u doorheeft dat deze aan restricties onderworpen was. De impact van toezichtsmaatregelen en strafrechtelijke handhaving kan echter significante financiële en reputationele gevolgen voor uw bedrijf hebben; in beslaggenomen lading aan de grens en hoge boetes. Internationale handel en leveringen vergen daarom zorgvuldige voorbereiding: ken uw goederen en ken uw klant. Zorg er ook voor dat u op de hoogte bent van de sanctiewetgeving en restricties en vraag tijdig advies. Voorkomen is altijd beter dan genezen. De overheid gaat ook uit van een vergaande onderzoeksplicht. Wat dat precies voor uw bedrijf inhoudt, vertellen wij u graag.

Rentevergoedingen: een eenzijdig verhaal!

Sommige dingen zijn in het douanerecht vreemd geregeld. Zo ook de betaling en vergoeding van rente. Als schuldenaar bent u namelijk wel rente verschuldigd als de inspecteur meent dat hij moet navorderen, maar als later blijkt dat de UTB ten onrechte is opgelegd dan krijgt u geen rente vergoed. Ook niet als u de UTB heeft betaald of kosten heeft gemaakt om zekerheid te stellen. Deze onevenwichtige aanpak volgt echter wel uit de wet. Of dit ook in de toekomst altijd zo blijft, valt echter te bezien, want diverse partijen leggen zich hier niet bij neer en procederen er over. Wilt u voorkomen dat uw renteclaim ‘verdampt’, dan moet u wel uw rechten veilig stellen.

Exporteur moet in de EU zijn gevestigd

De Nederlandse Douane maakte 1 oktober 2019 bekend dat alleen een in de EU gevestigde exporteur in de uitvoeraangifte mag worden vermeld. Vanaf 1 januari 2021 gaat de Douane hierop handhaven. De Douane heeft de ingangsdatum meerdere malen uitgesteld vanwege de coronamaatregelen, maar ook zodat het bedrijfsleven meer tijd had om zich voor te bereiden op de nieuwe situatie. De wijziging heeft grote gevolgen voor buiten de EU gevestigde partijen bij uitvoer.

Fusies en overnames: overdracht van douanevergunningen

Of het economisch goed of slecht gaat, fusies en overnames zijn van alle tijden. Zo’n fusie of overname heeft dan niet alleen bedrijfseconomische en juridische impact, maar ook de douane- en accijnsorganisatie verandert vaak. Werkzaamheden en procedures worden misschien niet anders, maar douanevergunningen, registraties en toelatingen moeten wel worden aangepast. Een tijdige en gestructureerde aanpak is nodig om vertraging bij een fusie of overname te voorkomen. Aan de hand van een casus lichten wij een succesvolle aanpak toe.

Recente ontwikkelingen BTW bij invoer

Als goederen de EU binnenkomen en in de EU achterblijven, is veelal BTW verschuldigd. Daarbij worden de regels van het douanerecht toegepast. Maar gelden deze ook onverkort als dit tot vreemde resultaten leidt? Uit jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie blijkt dat dit niet het geval is. En hoe zit het met de situatie dat bij een intracommunautaire transactie, die volgt na invoer, de formaliteiten niet op de juiste wijze zijn vervuld? Is de aangever dan aansprakelijk voor de BTW? Ook hierover heeft het Hof van Justitie belangrijke arresten gewezen waaruit blijkt dat de ‘BTW-soep’ niet zo heet wordt gegeten. Wel is het steeds van belang dat de aangever goede zorg betracht en fraude met BTW probeert te voorkomen.

Navorderingstermijn: drie of toch vijf jaar?

Als de Douane bij een controle constateert dat te weinig douanerechten zijn afgedragen, kan de Douane deze douanerechten navorderen. Die navordering hoeft niet beperkt te worden tot die ene aangifte, maar kan worden toegepast met terugwerkende kracht. Dat is zeker het geval bij een controle na de invoer (CNI). De Douane vordert echter niet na over (slechts) een periode van drie jaar, maar breidt de navordering uit tot wel vijf jaar. Kan dit?

BTW-vrijstelling bij uitvoer

Een BTW-vrijstelling voor de uitvoer van goederen kan niet worden geweigerd, ondanks dat er sprake kan zijn van fraude in een latere schakel. In een arrest van 17 oktober 2019 is naar voren gekomen dat Polen een dergelijke BTW-vrijstelling weigert te verlenen, wanneer goederen worden uitgevoerd. Het Europese Hof van Justitie heeft echter geoordeeld dat deze weigering niet mogelijk is. Waarom dat niet mogelijk is, leest u hierna.

Van Traa Advocaten en Customs Knowledge gaan samenwerking aan

Van Traa Advocaten en Customs Knowledge gaan samenwerking aan; geïntegreerde aanpak voor transport, handel, douane en verzekeringen

Een onjuist oorsprongsbescheid en nu?

U handelt met een afnemer buiten de EU en deze afnemer vraagt om een oorsprongsbescheid. Voordat u kunt bepalen welk oorsprongsbescheid u nodig heeft, zult u eerst moeten vaststellen of uw afnemer het bescheid nodig heeft om de preferentiële oorsprong of de niet-preferentiële oorsprong aan te tonen. Als uw afnemer een preferentieel tarief wil toepassen, zult u de preferentiële oorsprong moeten aantonen. Vervolgens is het vaststellen van het juiste preferentiële oorsprongsbescheid afhankelijk van naar welk land u de goederen wilt versturen. Een onjuist oorsprongsbewijs kan tot gevolg hebben dat uw afnemer bij invoer van het product meer verschuldigd is dan van te voren verwacht.

Overtreding van de communautaire douanewetgeving: strafbaar feit of bestuurlijke boete?

Indien u onverhoopt bij de uitvoering van uw werkzaamheden de communautaire wetgeving overtreedt dan kunt u geconfronteerd worden met een bestuurlijke boete of een sanctie middels de Fiscale Strafbeschikking.

Maandkrediet: risico voor douane-expediteur

Veel bedrijven die zich bezig houden met in- en uitvoer maken gebruik van douane-expediteurs. Hiervoor worden vertegenwoordigingsovereenkomsten afgesloten. De douane-expediteur doet dit om niet voor een douaneschuld te worden aangesproken. In juli 2019 heeft de Rechtbank Noord-Holland een uitspraak gedaan waarbij de expediteur niet op basis van het douanerecht wordt aangesproken om een douaneschuld te voldoen, maar op basis van civielrechtelijke gronden. Hoe dit precies zit, leest u hierna.

Douane-entrepot: de voordelen en verplichtingen

In een douane-entrepot worden niet-Uniegoederen opgeslagen onder schorsing van invoerrechten en BTW. Voor Nederland, als doorvoerland, is deze schorsingsregeling een enorme uitkomst.

Douane en strafrecht: “ik heb niets te verbergen”

In deze bijdrage een introductie over douane en strafrecht.

Mendum facile: AEO en douanestrafrecht

Mendum facile, ofwel “een foutje is zo gemaakt”. De meeste overtredingen op het gebied van douane worden bestraft binnen het strafrecht. U wordt aangemerkt als verdachte en verhoord door een buitengewoon opsporingsambtenaar.

Geen gevolg aan schending van het verdedigingsbeginsel

In deze bijdrage wordt ingegaan op de ontwikkeling van het verdedigingsbeginsel binnen het douanerecht.

Nieuwe eisen vertegenwoordiging: lege huls of grote gevolgen?

Een vertegenwoordiger móet namelijk voldoen aan de AEO-vereisten. Vanaf 1 juli 2017 gelden ook nog andere aanvullende voorwaarden. Maar zijn deze eisen wel te handhaven en hebben deze eisen wel een voldoende wettelijke grondslag?